Friday, September 08, 2006

Bloggutmaningen: Bokutmaningen: Böcker som förändrat

TACK Emma. :) Jag är i KINA och ska inte behöva tänka på sådant här! Men det är ju för en god sak. Får se hur väl mitt minne tjänar mig när jag inte kan tjuvkika i bokhyllan. Jag lovar att återkomma med mer Kinarelaterade bloginlägg inom kort. :)


En bok som förändrat mitt liv:
Gödel, Escher, Bach - an Eternal Golden Braid, av Douglas Hofstadter. Även om boken stundtals spårar ut och blir löjlig och överförenklad lyckas Hofstadter överlag hålla ihop sina observationer, dialoger och idéer om formella system, symboler och inte minst självreferens samt -medvetande. På gott och ont har denna bok definitivt bidragit till att forma mig till den jag är idag. :)

En bok jag läser mer än en gång:
Hmm. Det gör jag faktiskt inte längre. Jag tror mig inte ha tid. En gång i tiden läste jag Liftarens Guide till Galaxen lite då och då, ungefär som ett referensverk. "Hur var det nu. Ford lockade ner Arthur Dent från stenpelaren? Eller? Sen då?", letar upp det, läser och fortsätter läsa ett tag. Och så lite Jules Verne. Mer om det senare...

En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
Hmm. Den måste vara tjock. Riktigt tjock, så att jag tröttnar på den gång på gång. Det KAN vara Platons samlade verk jag är ute efter...

En bok som får mig att skratta:
Red Dwarf orsakade mängder av skrattkrampanfall när jag läste den för ett par månader sedan, och mellan dessa anfall satt jag mest med ett fånigt leende hela tiden. Den var vansinnigt rolig.

En bok som fick mig att gråta:
Det kan jag inte minnas att det hänt. Men tvärt om har definitivt hänt. När jag var upprörd (som liten) ville jag gärna ha en Jules Verne-bok att trösta mig med. Jag har troligtvis gråtit en skvätt till både En Världsomsegling Under Havet och Från Jorden Till Månen och fler därtill.

En bok jag önskar hade skrivits:
Så Funkar Relationer

En bok som inte borde skrivits:
Scientologbibeln (och liknande verk)

En bok jag just nu läser:
Paul Auster, the Brooklyn Follies. Lite annorlunda Auster-bok mot vad jag är van vid. Inget direkt surrealistiskt eller rekursivt än så länge, men den är bra ändå! :)

En bok jag tänkt läsa härnäst:
Erland Loe, Doppler. Den har jag i min väska jag kångar omkring på här i Beijing, redo att ta vid när Brooklyn Follies tar slut.

Mina herrar, stafettpinnen är er:
Klas
"Haverdal"
Truls

2 comments:

Emma said...

Jo, om du vill ha litteratur som endast räknar lärde MÄN som tillräkneliga så välkommen att ta med Platons samlade verk.

Du kan nog skaffa dig en fin kultur av aristokrater på din öde ö.

Paternalism min gode vän, paternalism :)

Karl-Anders Johansson said...

Så länge boken är tjock och får mig att tröttna många gånger så fyller den mina kriterier. :)

Just det! Boken bör vara på ett språk jag känner till ifall jag inte har en Rosettasten till hands. Det hade naturligtvis också varit en utmaning värdig en öde ö. För någon annan än mig.